KIMIA ITU MENARIK

Anda tetamu comel yang ke :

Tarikh islam

Isnin, 16 November 2009

Majukan Diri


Sudah Banyak tahun dah ada orang tawarkan kepada cikgu supaya menjadi pemeriksa Kertas Kimia...

banyak faedahnya pereksa kertas periksa nie .
  • konfiden nak ngajar,
  • tambah ilmu cara menjawab,
  • kenal geng pakar kimia dan banyak lagi.... diaorang kata laaa
saya senyap je laaa.. sebab apa.. malas nak ganggu cuti..
nak releks jo..
lagipun askar cikgu yang dua orang tu... hai aktif sangat-sangat..
sakit kepala nanti

tapi difikir2 betul gak apa yang diorang kata..
so.. tahun nie kalau ada rezeki.. cikgu ingat nak cubalaa meriksa kertas nie..
cari pengalaman dan untuk tingkatatkan diri..
lama dah duduk di durian mas nie..
kurang berkembang minda...

semoga ilmu yang dapat boleh digunakan untuk membantu anak-anak didik cikgu nanti...
amin..


askar-askar cikgu yang akan membantu cikgu nanti...haaa..haaa..



Muhammad Amin dan Muhammad Iman

Di Ambang Cuti Sekolah



lagi 3 hari maka akan berakhirnya persekolahan 2009... tak lama dah..
tapi hari-hari akhir ini memang sibuk yang amat..
banyak kerja yang perlu diselesaikan sebelum bercuti..
pelan taktikal laa, laporan panitia laa, pelan operasi laaaa..
alahai tensiooooooooooooooooooooooonnyeeeeeeeeee...

tapi nasib baik tahun nie cikgu tak jadi guru tingkatan..
markah kimia form 4 baru selamat dihantar..
alhamdulillah... selesai gak..
tapi result kurang menarik..
highest pun 64 sahaja...
camna nie???

yang paling sakit hati ialah set2 4IR nie ramai yang meniru...
meniru pulok bukan cerdik.. tiru BOdo..
doh laaa bodoh dohhh.. tiru pun bodoh gak..
cikgu paling anti dan benci jika anak2 buah cikgu meniru...

ada ko patut sebijik dia tiru.. hok salah pun tiru jugak..
bukan subjek kimia jo... subjek lain pun begitu gak...
bukanya boleh masuk universiti meniru niee..
tak boleh bawak mana pun..
buat habis dakwat pen jo perekso kertas..
so pencapaian kalian tidak dapat ditafsir dengan sempurna gara-gara 2,3 olor kerbau yang membawa Lumpur..


kelmarin dengar2 kena ceramah ko pengetua... haaaa... haaaa..padan muko !!
orang suruh buat latihan.. tak buat
pah tu nak tiru laaaa... bila nak insaf laaaa
sabar!!!!!



apa yang penting tahun nie dah nak habis dah..
kita fikir tahun depan pulak..
selamat bercuti kepada semua rakan-rakan guru smkdm...

lagi 2 hari lagiiiiii........

Ahad, 15 November 2009

Etanol


Etanol, C2H5OH yang dibuat secara industri adalah serupa dengan etanol, C2H5OH yang dihasilkan melalui proses panapaian. Etanol, C2H5OH yang dibuat secara industri adalah lebih murah tetapi undang-undang melarangnya daripada digunakan sebagai minuman kerana tidak dikenakan cukai eksais. Oleh itu, bahan beracun ditambahkan padanya untuk menghalang orang daripada meminumnya. Etanol, C2H5OH ini disebut Alkohol ternyahasli atau denatured alcohol. Etanol, C2H5OH ternyahasli ini digunakan di dalam makmal dan tidak seharusnya diminum

Minum 500 cm³ etanol, C2H5OH tulen boleh menyebabkan kematian. Jika seseorang terminum 2 sudu besar atau 30 cm³ methanol, CH3OH dia mungkin akan menjadi buta


vITAMIN A


Dalam badan kita, vitamin A ditukarkan menjadi trans-retinena. Trans-retinena berupaya menyerap cahaya dan diubah menjadi cis-retinena. Proses ini berlaku di dalam retina mata dan memainkan peranan dalam penglihatan kita.

ALKENA


Karotena, C40H56 ialah sejenis alkena yang disebut diena.

Warna merah, jingga dan kuning pada buah tembikai, tomato dan lobak

merah disebabkan ole kehadiran karotena.

Butadiena, H2C=CH—CH=CH2 boleh dijumpai dalam kopi. Kulit limau nipis mengandungi okt-1-ena, C8H16.

Sabtu, 14 November 2009

Kadar tindakbalas


  • Perjalanan balik ke kampung sejauh 240 km dengan menaiki bas mengambil masa 3 jam. Laju purata bas sebanyak 80 km j¹ boleh dianalogikan dengan kadar tindak balas purata. Laju bas pada satu-satu ketika pula dianalogikan dengan kadar tindak balas pada masa tertentu. Ini ditunjukkan oleh meter laju di dalam bas.

  • Kadar tindak balas dapat ditingkatkan dengan menggunakan saiz bahan tindak balas yang lebih kecil. Saiz bahan tindak balas dapat dikecilkan sehingga tahap satu zarah supaya peningkatan maksimum dalam kadar tindak balas dapat diperoleh. Ini dapat dilaksanakan dengan melarutkan bahan tindak balas dalam air atau pelarut lain yang sesuai.

Rabu, 21 Oktober 2009

Perekso dah aBis



rasanya dah lama cikgu tak update blog cikgu...
sibuk sikit...
alhamdulillah perekso PMR dah habis dah.. so sekarang nie banyak sikit masa free.
insyallah cikgu akan cuba update cikgu punya blog.. tu pun kalau rajin...

minggu depan pulak ada poeriksaan akhir tahun. silibus tak habis lagi nie.. ada satu bab lagi.. nak tinggal, rasanya bab akhir form 4 nie penting laa jugak..

yang biasanya wajib masuk ialah proses Sentuh dan dan proses Haber. proses nie memang famous lah.. harap nak suruh baca sendiri.. rasanya budak 4ir nie malas.. suruh hafal cas ion kation dan anion pun tak dapat hafal lagi... sedih betul..
tu tak masuklagi nak hafal bab garam. proses dan bagaimana nak sediakan. ish...ish..
kena buat kelas tambahan rasanya.. tapi pikir2 ko budak2 nie yang tiada kesungguhan rasa malas la pulak.. sabar!!!




Ahad, 13 September 2009

Penulenan dan penyaduran Logam

masih lagi bab elektrolisis...

kali ini cikgu nak cerita tentang proses Penyaduran dan Penulenan Logam.. famous la jugak.


PeNulenan - Angkatan Tentera Tua Kuala Terengganu ( ATT KT)

Penyaduran - Ahli Lembaga pengarah Kudis ( ALP KUDiS)


apo makna tu..?

bab elektrolisis nie...

apa yang penting kena tau 3 perkara..


1. elektrod!!! mana satu anode and which one is cathode?

nie bergantung kepada sambungan pada bateri.

2. jenis elektrolit yang digunakan...


ok proses penulenan Logam..

Logam yang diekstrakan daripada mineral mungkin mengandungi logam lain sebagai benda asing. jadi ia mesti ditulenkan untuk mendapatkan logam asli.

Semasa penulenan

Yang bertindak sebagai elektrod

Ø* Di katod – logam tulen.

Ø* Di anod – logam tak tulen.

* elektrolit - Larutan akueus yang mengandungi ion logam yang hendak ditulenkan

Ø

ringkasnya

ATT - anode - logam TAK TULEN

KT - Katod - Logam Tulen


1. jadi sambungkan punca wayar positif kepada elektrod logam tak tulen dan negatif kepada elektrod logamTulen.

2. hidupkan suiz... buat pemerhatian.. apa yang berlaku!!



CONTOH eksPERIMEN

PENULENAN LOGAM KUPRUM..

* Di katod – kuprum tulen.

Ø* Di anod – kuprum tak tulen.

* elektrolit - Larutan akueus yang mengandungi ion logam yang hendak ditulenkan

so.. kita boleh gunakan Kuprum Sulfat, CuSO4 sebagai elektrolit

Ø

Bagaimana nak tafsirkan eksperimen ini...????


1. elektrolit = Larutan akuess Kuprum Sulfat, CuSO4

oleh kerana larutan akuess… jadi ion yang terlibat :

CuSO4 - ion Cu2+, ion SO42-

H2O - Ion H+, OH 2-


2 . Ion mana yang akan ditarik ke elektrod?

- positif akan menarik negatif dan

- Negatif akan menarik cas positif

Anod ( Positive ) : Cu2+ dan H+

Cathode ( Negative ) : SO42- dan OH-



3. Ion mana yang akan di DisCharge?

- Ia bergantung kepada 3 faktor Discharge.

Yang biasa adalah kedudukan dalam siri elektrokimia

Anod ( Positive ) : Cu2+ sebab lebih elektropositive dari H+

Cathode ( Negative ) : Cu2+ jugak sebab kandungan ion Cu2+ lebih pekat berbanding dengan SO42- dan OH-

hasil dari ion Cu2+ yang larut di anode... malas nak sambung.. continue jap ek!!


Di katod :
Cu2+ - 2e --------- Cu
Di anod :
Cu ----------- Cu2+ + 2e



PEMERHATIAN :

Di katod

Enapan perang terbentuk

Di anod

Logam kuprum tak tulen terkakis

uji otak anda

Proses Keseluruhan Otak

Kita semua memikir menggunakan keseluruhan otak. Bagaimanapun, satu bahagian darinya lebih menguasai atau mendominasi. Dalam berfikir, sebagai contoh, otak berada dalam keadaan bercakap sendirian. Bagaimanapun, satu bahagian akan lebih mendominasi untuk mengeluarkan kata-kata lebih kuat atau memberi arahan.

Bahagian yang dominasi akan merancang personaliti hidup seseorang, bahagian yang seseorang itu lebihkan, dan dalam bentuk dimana seseorang itu memberi respon terhadap tekanan atau krisis. Dimana corak pemikiran masing-masing adalah berbeza, kedua-dua bahagian otak juga adalah berbeza dan pendapat pada satu situasi yang sama juga berbeza.

Adalah menguntungkan untuk kita perkembangkan kedua-dua bahagian otak kerana ini akan menambahkan lagi maklumat dalam menyelesaikan masaalah. Dengan menjadi waspada tentang cara meransangkan bahagian yang tidak dominasi, individu akan lebih mudah merangkumi didalam menghadapi situasi kehidupan yang berbeza. Beberapa idea disediakan dalam risalah peserta.. Anda dapat rujuk beberapa idea dengan peserta.

Ideanya ialah berjuang untuk menjadi pengerak dengan seluruh otak (whole brain processor). Jika anda menguasai proses dominasi otak kiri, dengan perkembangkan otak kanan anda akan menjadi lebih kreatif dan berkemampuan. Dengan perkembangkan bahagian yang kiri, proses otak kanan akan menjadi lebih logik dan analisi.

Cara lain untuk perkembangkan pemikiran keseluruhan otak ialah dengan lompat tali atau “jalan bersilang kaki”. Setiap aktiviti memerlukan ransangan kedua-dua bahagian tubuh berulang-ulang.

Latihan seterusnya,”Jalan bersilang kaki,” mungkin memerlukan masa untuk peserta berdiri dan melakukan regangan(stretch). Minta peserta berdiri. Minta mereka angkat lutut kanan dan sentuh siku kiri, kemudian sebaliknya. Lakukannya sebanyak 10 kali.

gambar ini dikatakan boleh menguji keceerungan kita sama ada menggunakan otak kri ataupu kanan. cuba renung gambar orang menari ini. kalau kita mudah lihat ia berpusing mengikut arah ikut jam kita banyak menggunakan otak kiri. sebaliknya jika kita lebih cederung nampak menari ikut lawan jam.. kita lebih mudah menggunakan otak kanan



Khamis, 3 September 2009

APO CERITA

Assalamualaikum semua...
lama dah rasanya cikgu tk menulis blog nie..
tak sempat nak menulis...

sibuk sikit... anak2 murid nak pereksa tak lama dah..
tahun nie ckgu tk cara sikit ko budak kimia.. cikgu kena mengajar form 4 pulak..


walaubagaimanapun tima kasih kpd yang menjengok blok cikgu.
insyallah klau ada masa cikgu akan upgrade dari semasa ke semasa... janji kalau ada permintaan.

baru ni cikgu ada mengikuti motivasi oleh seorang pakar motivasi... tak sohor mana tapi ok laaa..

dia kata otak kita nie terbahagi kpd otak kanan dan kiri

otak kiri mudah kita nak menghafal tapi tidak tahan lama ingatannya....

otak kanan mempunyai ingatan yang tahan lama...

contohnya....
kita jalan2 kat pasar malam.. jumpa seseorang..
kita ingat mukanya... tapi kita tak tahu namanya..

muka dan bentuk tu contoh penggunaan otak kanan manakala nama dan huruf tu gunakan otak kiri...


kebanyakkan kita nie menggunakan otak kiri...
ada banyak lagi yang di huraikanya ... malas nak tulis

yang penting dalam pengajaran cikgu cikgu suka anak buah cikgu aktifkan otak kanan
supaya kimia nie melekat kukuh di dalam otak selamanya...

nanti cikgu sambung lain kali ek...




Ahad, 12 Julai 2009

Elektrolisis larutan Akueus..

Eletrolisis larutan Akueus

Kalau sebut sahaja larutan Akueus .. yang mesti di Fokuskan ialah kepada Elektrolitnya…

Elektrolit nya dah bertambah dia punya ion

- ion dari larutan

- ion bagi Air..


Contohnya Larutan Akueus larutan Natrium Klorida

So ion yang terlibat ialah ion bagi NaCl dan H2O.

  • NaCl ------- Na+ + Cl
  • HO -------- H+ + OH-


Kation = Na+ dan H+

ANION = Cl dan OH-


­­ANOD - Akan menarik cas negatif ( Anion)

  • Cl dan OH-

KATOD - Akan Menarik cas Positif ( Kation )

  • Na+ dan H+


Masalahnya yang mana akan Discharge (buang cas) ???

So... ada 3 faktor yang mempengaruhi untuk Discass

" Duduk Pekat Elektrod "

  1. kedudukan dalam S.E.K
  2. KePEKATan Elektrolit
  3. Jenis Elektrod

Ok kita bincang satu persatu… sabar

  1. kedudukan dalam Siri elektrokimia (SEK )

yang nie kena hafal dia punya SEK betu-betul. Sikit jo..

tengok kat bawah nie..

banyak juga.. biasanya cikgu buat ayat seperti dibawah untuk mudah hafal...

yang nie bahagian negatif Pulak..


ok... leh hafal dok?

so kita sambung cerita discharge tadi...

untuk discharge kena Ingat Abe Kite


ANOD - Cl dan OH-

OH- berada lebih bawah dalam SEK

so OH­­­- akan dipilih untuk Discharge


ingat nama ABe - Anod Buang elektron

OH- buang e --------- OH

persamaan ion =

OH ­- ----- OH + e

OH - ----- OH + e

2 OH - ----- H2O + O + 2e

2 OH - ----- H2O + O + 2e

4OH - ----- H2O + O2 + 4e



KATOD - Na+ dan H+

so H+ berada lebih bawah Berbanding Na+

so H+ akan di discharge

so persamaan Discass : Ki Te - Katod Terima elektron

H+ + e ------------ H ( H tidak balance – so kena gabung dgn H lain)

H+ + e ------------ H

-------------------------------

2H+ + 2e ------------ H2


terima kasih..