KIMIA ITU MENARIK

Anda tetamu comel yang ke :

Tarikh islam

Ahad, 13 September 2009

uji otak anda

Proses Keseluruhan Otak

Kita semua memikir menggunakan keseluruhan otak. Bagaimanapun, satu bahagian darinya lebih menguasai atau mendominasi. Dalam berfikir, sebagai contoh, otak berada dalam keadaan bercakap sendirian. Bagaimanapun, satu bahagian akan lebih mendominasi untuk mengeluarkan kata-kata lebih kuat atau memberi arahan.

Bahagian yang dominasi akan merancang personaliti hidup seseorang, bahagian yang seseorang itu lebihkan, dan dalam bentuk dimana seseorang itu memberi respon terhadap tekanan atau krisis. Dimana corak pemikiran masing-masing adalah berbeza, kedua-dua bahagian otak juga adalah berbeza dan pendapat pada satu situasi yang sama juga berbeza.

Adalah menguntungkan untuk kita perkembangkan kedua-dua bahagian otak kerana ini akan menambahkan lagi maklumat dalam menyelesaikan masaalah. Dengan menjadi waspada tentang cara meransangkan bahagian yang tidak dominasi, individu akan lebih mudah merangkumi didalam menghadapi situasi kehidupan yang berbeza. Beberapa idea disediakan dalam risalah peserta.. Anda dapat rujuk beberapa idea dengan peserta.

Ideanya ialah berjuang untuk menjadi pengerak dengan seluruh otak (whole brain processor). Jika anda menguasai proses dominasi otak kiri, dengan perkembangkan otak kanan anda akan menjadi lebih kreatif dan berkemampuan. Dengan perkembangkan bahagian yang kiri, proses otak kanan akan menjadi lebih logik dan analisi.

Cara lain untuk perkembangkan pemikiran keseluruhan otak ialah dengan lompat tali atau “jalan bersilang kaki”. Setiap aktiviti memerlukan ransangan kedua-dua bahagian tubuh berulang-ulang.

Latihan seterusnya,”Jalan bersilang kaki,” mungkin memerlukan masa untuk peserta berdiri dan melakukan regangan(stretch). Minta peserta berdiri. Minta mereka angkat lutut kanan dan sentuh siku kiri, kemudian sebaliknya. Lakukannya sebanyak 10 kali.

gambar ini dikatakan boleh menguji keceerungan kita sama ada menggunakan otak kri ataupu kanan. cuba renung gambar orang menari ini. kalau kita mudah lihat ia berpusing mengikut arah ikut jam kita banyak menggunakan otak kiri. sebaliknya jika kita lebih cederung nampak menari ikut lawan jam.. kita lebih mudah menggunakan otak kanan



Tiada ulasan:

Catat Ulasan